Tolerance.ca
Director / Editor: Victor Teboul, Ph.D.
Looking inside ourselves and out at the world
Independent and neutral with regard to all political and religious orientations, Tolerance.ca® aims to promote awareness of the major democratic principles on which tolerance is based.

Wolfgang Langhoff : un des premiers témoignages sur l’Allemagne nazie

(French version only)
By
Professor, Law Faculty, Université Laval, Québec, Member of Tolerance.ca®

Le livre de Wolfgang Langhoff (1901-1966)  est paru en 1935.Pourquoi s’intéresser à un livre publié en 1935 ? Son livre « Les soldats du marais sous la schlague des nazis : treize mois de captivité dans les camps de concentration » se trouvait dans la bibliothèque de mon père. Il ne m'a jamais demandé de le lire. Je l’ai lu lorsque j'étais adolescent, de ma propre initiative, et je ne l'ai jamais regretté. J’étais jeune, mais cela m’a instruit politiquement et moralement, tel que le livre trace sans ambiguïté une ligne de démarcation entre une politique démocratique et une politique totalitaire, entre « le bien et le mal » en politique, entre violence et non-violence, entre l’image de l’autre comme « ennemie » et l’autre comme un être pareil à nous-mêmes. Le livre dans ce sens demeure d’actualité, il nous renseigne sur le totalitarisme, sur la fermeture de l’esprit, sur le fanatisme en politique.

To see the complete text of this article, you need to buy a subscription. If you already have one, please log in.
Enjoy Unlimited Access to Tolerance.ca for less than 15 cents/day (CAD).


* Image : Wikipedia


Contributor
This article is part of

Bjane Melkevik's Column
By Bjarne Melkevik

Bjarne Melkevik, L.L.D. Paris II, professor at the Faculty of Law, University Laval (Quebec), is a well-known author in legal philosophy, legal epistemology and legal methodology. His latest published books include “Horizons of legal philosophy” (1998 and 2004), “Reflections on legal... (Read next)

Read the other articles by Bjarne Melkevik
Follow us on ...
Facebook Twitter